سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:40 عصر | نویسنده : ابوالفضل

استرس 10 چهره خاموش دارد

سردرد آخر هفته

به گفته دکتر تادشودت، استاد دانشگاه واشنگتن، سردردهای میگرنی ضربان‌دار که در اواخر هفته به سراغ افراد می‌آید نشان‌دهنده ابتلای فرد به استرس است. وی کمبود خواب و تغذیه نادرست به خاطر پرداختن بیش از حد به کار یا درس را از جمله عوامل بروز این‌گونه سردردهای استرسی می‌داند، بنابراین در طول هفته خوب بخورید و خوب بخوابید تا سردرد نگیرید و استرس به سراغ‌تان نیاید.

قاعدگی‌های دردناک

محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند که استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بروز قاعدگی‌های دردناک در خانم‌ها است. آنها اعتقاد دارند که اگر خانمی بیشتر از 2 بار در روز (در طول دوران قاعدگی) دچار دردهای شدید و گرفتگی‌های عضلانی شد به احتمال زیاد بیماری استرس در وجود او نهفته است. آنها به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در اثر استرس را از جمله عوامل بروز قاعدگی دردناک دانستند و ورزش‌های مناسب، حفظ آرامش و تغذیه صحیح را از جمله عوامل موثر برای مبارزه با این نوع درد و استرس معرفی کردند.

درد دهان

دردناک بودن فک و لثه‌ها ممکن است در اثر به هم ساییدن با فشار زیاد دندان‌ها که معمولا در طول مدت خواب به وجود می‌آید، باشد. به هم ساییدن دندان‌ها یا همان دندان قروچه یکی از نشانه‌های وجود استرس در فرد است. به عقیده دکتر میتو مسینا، دندانپزشک انجمن دندانپزشکی آمریکا، افرادی که شب‌ها هنگام خواب دندان‌هایشان را روی هم فشار می‌دهند باید هم به سراغ یک دندانپزشک بروند و هم به سراغ یک روان‌شناس. او می‌گوید که آنها باید دردهای مربوط به دهان و دندان‌شان را با غلبه بر استرس درونی خود از بین ببرند.

خواب آشفته

دکتر رزالیند کارت رایت، استاد روان‌شناسی مرکز پزشکی دانشگاه راش، معتقد است که یک خواب آسوده 7، 8 ساعتی را تنها کسانی تجربه می‌کنند که ذهنی آرام و به دور از هرگونه تشویش و استرس دارند. «استرس باعث می‌شود که شما خواب‌های آشفته ببینید و هر چند ساعت یکبار از خواب بپرید و لذت یک خواب آرام را تجربه نکنید.» بنابر اظهارات دکتر کارت رایت، نوشیدن انواع نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل می‌تواند استرس در طول خواب را هر چه بیشتر تشدید کند.

خارش پوست

براساس جدیدترین مطالعاتی که ژاپنی‌ها روی بیش از دو هزار نفر از افرادی که دچار خارش مزمن پوست بدن بودند، انجام دادند به این نتیجه رسیدند که احتمال بروز یا وجود استرس در افرادی که خارش پوست دارند، دو برابر بیشتر از سایرین است. آنها گفتند که خارش پوست علاوه بر اینکه می‌تواند هشداری برای وجود استرس باشد، ممکن است علامتی برای ابتلا به اگزما، پسوریازیس یا التهاب‌های پوستی هم به شمار آید.

آلرژی بیش از حد

پژوهشگران دانشگاه اوهایو در سال 2008 اعلام کردند که هورمون‌های استرس می‌توانند بهترین محرک برای تولید IgE در بدن باشندIgE  یک پروتئین خونی و یکی از عوامل ایجاد عکس‌العمل‌های آلرژیک در افراد است، بنابراین اگر آلرژی بیش از حد آزارتان می‌دهد، احتمالا استرس به تک‌تک سلول‌های بدن‌تان نفوذ کرده است.

بیماری‌های ترکیبی

استرس و اضطراب می‌تواند به طور هم‌زمان باعث به وجود آمدن دل درد، سردرد، کمردرد و بی‌خوابی شود. براساس تحقیقاتی که روی بیش از 1953 زن و مرد انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که اختلال در سیستم عصبی باعث بروز بیماری‌های ترکیبی در فرد می‌شود، بنابراین اگر بیشتر از دو بار در هفته دچار بیماری‌های ترکیبی و آشفتگی‌ ذهنی شدید، وجود استرس در شما حتمی است.

خون‌ریزی لثه‌ها

براساس آخرین مطالعات برزیلی‌ها، هورمون‌های استرس می‌توانند سبب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شوند. کاهش قدرت سیستم ایمنی هم به معنی ابتلای سریع به انواع بیماری‌های ویروسی و ضعف ارگان‌های مختلف بدن است. این ضعف می‌تواند روی کارکرد دهان و دندان هم تاثیر بگذارد، به گونه‌ای که اگر فرد استرس بیش از حد داشته باشد، شاهد خون‌ریزی لثه‌هایش پس از هر بار مسواک زدن خواهد بود.

داشتن ذایقه شیرین

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا اعتقاد دارند که علاقه بیش از حد به شکلات و شیرینی‌جات نشان‌دهنده ازدیاد هورمون‌های استرس در بدن افراد است. پس اگر شدیدا به شیرینی‌جات وابسته هستید بهتر است که یک تست روان‌شناسی بدهید و ببینید که آیا شما هم جزو افراد استرس‌دار هستید یا نه!

جوش و آکنه

استرس شدید باعث به وجود آمدن جوش‌های التهابی روی پوست افراد می‌شود. این جوش‌ها معمولا قرمز رنگ و دردناک هستند و تا چند روز روی پوست جا خوش می‌کنند. استفاده از لوسیون‌های پاک‌کننده و کرم‌های مرطوب‌کننده و جلوگیری از خشک شدن پوست می‌تواند بهترین راه مقابله با جوش‌های استرسی باشد.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:38 عصر | نویسنده : ابوالفضل

ازدواج، هم زمان با دو خواهر

درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست. لازم به ذکر است اگرازدواج با دو خواهر یا بیشتر به صورت جمع؛ یعنی دریک زمان نباشد، اشکال ندارد. بهبیانی دیگر هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد اوست، نمی‏تواندبا خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی کهدر عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامیکه همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می‏تواند با خواهر ویازدواج کند.

شاید حکمت و فلسفه ی این که اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگیری کرده، اینباشد که

اوّلاً: حرمت و شخصیت زن را حفظ کند، چنان که در ازدواج با دختر برادر زن و دخترخواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است.

ثانیاً: دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه ی شدیددارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏توانند علاقه ی گذشته را حفظ کنند، به اینترتیب تضاد عاطفی در آن‏ها پیدا می‏شود که برای زندگی زیان بار است و اساس خانوادهرا از هم می پاشد؛ زیرا همیشه انگیزه ی محبت و رقابت در وجود آن‏ها در کشمکش است.[2]

ثالثاً: ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‏دانند وبا آنان احساس خویشاوندی می‏کنند، سازگار نیست.

در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه در جای خود ثابت شده است که احکامالاهی بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده اند، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات ومصادیق، بسیار مشکل است.

زیرا اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.

ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابرمجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا “جز اندکی از دانش به شما داده نشده استو شاید علت بیان نکردن فلسفه ی تمام احکام، از سوی اولیای دین، این بوده که بیانتمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده،مانند گفتن معما ست که چه بسا موجب تنفر شنوندگان می گردد. امام علی (ع) می فرمایند:

“مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند[3] لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان هابه بعضی از علت ها و فلسفه ی احکام اشاره نموده اند.

وانگهی هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب اززشتی های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می آید، و لو این کهافراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک،بهبودی را به دست می آورد ولو فایده و فلسفه ی، دارو و دستورات پزشکی را نداند.

مضافاً این که مؤمنان چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانیصادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودناین دستورات دارند.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:37 عصر | نویسنده : ابوالفضل

هفت اشتباه مرگبار در کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک هم مثل هر فعالیت اقتصادی دیگری رونق نمی یابند، مگر با داشتن استراتژی و برنامه ریزی.?مسلماکسانی در این عرصه موفق خواهند بود که قدرت برنامه ریزی بهتری داشته باشند و بتوانند آن برنامه ها را به طور دقیق پیاده کنند.?در این میان، اما، از آنجایی که انسان جایزالخطاست، اشتباهاتی هم می تواند از جانب افراد سر بزند که این اشتباهات حتی می تواند موجبات نابودی کسب و کار را فراهم کند. اشتباهاتی که اگرچه پیش پا افتاده به نظر می رسند، اما مرتکب شدن آنها عاقبتی جز مرگ کسب و کار ندارد.

در این گزارش با 8 اشتباهی آشنا می شوید که کسب و کار شما را به راحتی و سادگی از میان می برند.

 -1? فروشندگی در خون من است

نخستین اشتباه بسیاری از کسانی که کسب و کار کوچک راه می اندازند این است که تصور می کنند به همه فوت و فن های کار وارد هستند و می توانند به راحتی به اهداف خود در باب میزان فروش دست یابند، در حالیکه اگر پیش از شروع کار تلاش کنند تا از اهل فن تکنیک های این کار را بیاموزند، به مشکل نرسیدن به اهداف تعیین شده برای فروش برنخواهند خو.رد

 -2پول قرض می کنم و بعدا پس می دهم

اگر قصد راه انداختن کسب و کار کوچک را دارید، تلاش کنید تا حد ممکن به این گزینه فکر نکنید و به اندازه جیبتان برای کاری که قرار است شروع کنید، سرمایه بگذارید و بعدا به مرور آن را گسترش دهید. اما اگر پول، به ویژه به مقدار زیاد قرض کردید و بعد انتظارتان برای بازگشت آن سرمایه بیهوده ماند، مسوولیتش با خودتان است!

 -3مشتری خودش می آید

این تصور ناشی از نشناختن نیاز مشتری است، چراکه مشتری تا زمانی که نیاز او را به خوبی نشناسید، نمی آید و آنها هم که می آیند خیلی زود می پرند!?به جای اینکه منتظر مشتریانی باشید که شانسی به سمت شما می آیند، با نیاز سنجی دقیق از نوع نیاز مشتری، او را به سمت خود بکشید و کاری کنید که پای ثابت کس و کارتان باشد.

 -4بازاریابی، وقت تلف کردن است

در دنیای امروز هیچ کسب و کاری چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، بدون تبلیغات و بازاریابی پیش نمی رود. هرچه با این موضوع حرفه ای تر و زیرکانه تر برخورد کنید، احتمال موفقیتتان بیشتر می شود.?پس اگر خواهان باقی ماندن در این عرصه هستید، از تبلیغات و بازاریابی که اثر بی بدیلی بر جذب مشتری دارد، به هیچ وجه غافل نشوید، چون این کار نه تنها وقت تلف کردن نیست، که یک سرمایه گذاری فوق العاده است.

 -5از ریسک کردن می ترسم

ریسک کردن برای ایجاد تغییر به شرطی که با برنامه ریزی و استراتژی های مشخص صورت گیرد، نه تنها ترس ندارد که می تواند باعث بهبود وضع کسب و کارتان هم بشود.?نتیجه ترس از ریسک و ایجاد تغییر در فضای کسب و کار درجازدن و حتی پسرفت کردن است. پس شجاع باشید!

 -6ما جد اندر جد مدیر بوده ایم

مدیریت برخلاف ظاهر شیک و پر زرق و برقی که دارد، هم کار سختی است و هم نیاز به ویژگی ها و قابلیت هایی دارد که تنها با ادعا به دست نمی آیند.?اگر می خواهید کسب و کار خودتان به دست خودتان نابود نشود، حتما اصول مدیریت، به ویژه در هنگام بحران را بیاموزید و از ادعا به شدت بپرهیزید.

 -7فوت کوزه گری را خوب بلدم

فوت کوزه گری شاید تنها مهارتی است که با هیچ علم و برنامه ریزی نمی توان بدان دست یافت. لازمه دانستن فوت کوزه گری و قلق های کار، تنها و تنها تجربه است که در طول زمان به دست می آید.سعی کنید فوت کوزه گری کار خود را خیلی خوب یاد بگیرید تا موفقیتتان در کار بیشتر شود.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:35 عصر | نویسنده : ابوالفضل

 6مورد از خواص گردو

1-محافظ قلب

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا3 ، اسید آلفا لینولنیک ، پتاسیم و ویتامین E است که بسیار در نگهداری از سلامت قلب موثر است. امگا 3 از غلظت بالای کلسترول جلوگیری و فشار خون را کاهش می‌دهد و به این وسیله از قلب محافظت می‌کند.

پتاسیم از انقباض قلب جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. ویتامین E مانع بسته شدن شریان‌ها توسط پلاکت می‌شود.

2- بهبود عملکرد مغز

اسیدهای چرب امگا 3 در گردو با قادر ساختن عملکرد ملایم سلول‌ها و عصب‌های مغز، به ارتقاء عملکرد مغز کمک می‌کند. بنابراین برای تقویت حافظه ، فرایند تفکر و تمرکز موثر است.

3- جلوگیری از سنگ مثانه

گردو از به وجود آمدن سنگ مثانه جلوگیری کرده و همچنین از بیماری‌های مختلف مثانه جلوگیری می‌کند.

4- فراهم کردن خواب خوب

گردو حاوی هورمونی به نام ملاتونین است که به وسیله غده صنوبری تولید می شود و به خواب خوب کمک می‌کند. ملاتونین آنتی اکسید قوی است و از آنجا که به طور طبیعی در گردو وجود دارد شرایط یک خواب خوب را فراهم می کند. به گزارش نیک صالحی بنابراین یک مشت گردو قبل از خواب و یا به همراه شام میل کنید تا بتوانید خوب بخوابید.

 -5جلوگیری از پوکی استخوان

اسیدهای چرب امگا 3 و اسید آلفا لینولنیک گردو به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

6- دفع چندین مضرات سلامتی

خوردن گردو از بیماری‌های مختلفی نظیر سرطان ، دیابت ، چاقی و … جلوگیری می‌کند. گردو عملکرد طبیعی رگ‌های خونی را ارتقا می‌دهد و در نتیجه از دیابت جلوگیری می‌شود. همچنین سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند و از خطر فشار خون بالا و چاقی مفرط جلوگیری به عمل می آورد.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:34 عصر | نویسنده : ابوالفضل

منابع غذایی برای تامین اهن مورد نیاز بدن

آهن یک عنصر ضروری است که به بدن کمک می‌کند اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند.در زمان کمبود آهن ، اکسیژن نمی‌تواند به همه قسمت‌های بدن برسد در نتیجه موجب ،ضعف، خستگی و کم خونی می‌شود. در زیر برخی از مواد غذایی که سرشار از آهن بوده وباید در رژیم غذایی شما باشد را ذکر می‌کنیم:

1- گوشت

یکی از بهترین و غنی‌ترین منابع آهن است. یک یا دو تکه گوشت بدون چربی درساندویچ‌ها یا با سبزیجات بهترین راه برای ارتقاء آهن دریافتی بدن است. نه تنهامنبع غنی آهن است بلکه جذب بهتر آهن از دیگر مواد غذایی که با گوشت مصرف می‌شودنظیر نان و سبزیجات را ممکن می‌سازد.

2- میوه و آب میوه

میوه‌هایی نظیر سیب، انجیر، انگور، پرتغال ، موز حاوی میزان خوبی از آهن است وهمچنین حاوی ویتامین‌هایی است که به جذب آهن از غذاهایی که به همراه آب میوه مصرفمی‌شود کمک می‌کنند. به گزارشپرشین وی آب پرتغال و یا کمی موز را به صبحانه هرروز خود اضافه کنید تا جذب آهن در بدن شما زیاد شود.

3- گیاهان خشک شده

نه تنها آن‌ها ارزش دارویی دارند بلکه منبع آهن و همین طور مواد مغذی و معدنیهستند. این گیاهان خشک شامل شنبلیله، پونه کوهی ، گشنیز، جعفری و نعناع است که اگردر رژیم غذایی باشند آهن به بدن شما می‌رساند.

4- جگر

جگر منبع بسیار خوب آهن است. این منبع به خصوص برای زنان باردار بسیار مفید است. همچنین حاوی ویتامین است و اغلب برای درمان کم خونی تجویز می‌شود. جگر می‌توانداز هر نوع باشد، جگر اردک، مرغ، بوقلمون ، گوسفند یا گوساله ، آهن کافی برای رساندنبه بدن دارند.

5- خاویار

خاویار یا تخم ماهی منبع غنی آهن است . اگرچه اغلب به عنوان یک غذای لوکس وزینتی در نظر گرفته می‌شود.

6- برگه زرد آلو

علاوه بر منبع خوب آهن ، برگه زردآلو همچنین حاوی ویتامین A و پتاسیم است. برگهزرد آلو را در برنامه غذایی خود قرار دهید و آهن را به میزان کافی به بدن خودبرسانید.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:33 عصر | نویسنده : ابوالفضل

شما هم حواس پرت هستید؟

شایدبارهاحواسپرتی،به خصوص زمانی که قصد مطالعه و تمرکز حواس داشتید، به سراغتان آمده باشد. ذهنتان به موضوع و مسائل دیگر منحرف شده است و به هر چیزی و هرکسی فکر کردید بجر مطالعه کردن.

حواس پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا دارای منشأ بیرونی و محیطی است. حواس پرتی؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا اندیشیدن به کار دیگری بجز آنچه که قصد انجام آن را داشتیم. حواس پرتی چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت.

کیهانی معتقد است: ذهن همواره تمایل دارد درگیر و مشغول باشد. بنابراین اگر آنچه که اکنون انجام می-دهید یا مطالعه می کنید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد نکند، فکر شما به مسئله و موضوع دیگر کشیده می شود. ذهن شما شتابان به جایی می رود که خود را در آنجا مشغول کند و این همان حواس پرتی است. اما اگر در حین انجام کار یا مطالعه ذهن خود را درگیر و مشغول کنید دیگر لزومی احساس نمی شود که ذهن به جای دیگر برود و در آنجا درگیر شود.

حواس پرتی درونی و ذهنی شامل درد، رنج، بیماری، بی خوابی، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، ترس، خشم، شادی و… است. حواس پرتی بیرونی و محیطی؛ به آنچه که در محیط پیرامون است همچون نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، صداهای صوتی و تصویری اطلاق می شود.

وی یادآور شد: بیشتر حواس پرتی­ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند. چرا که حواس پرتی بیرونی، آسان تر از عوامل حواس پرتی درونی برطرف می شود.

اگر حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی ، خستگی، و یا علت یا علل درونی دیگری باشد تمی توانید تمرکز داشته باشید. بنابراین در آغاز به فکر برطرف کردن این حواس پرتی های درونی شوید. کیهانی بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با حواس پرتی را نوشتن دانست و افزود:

موضوع و مسئله ای که ذهن شما را درگیر و مشغول کرده را بنویسید تا در وقت مناسب به آن رسیدگی کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید. هر چیزی را که در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:31 عصر | نویسنده : ابوالفضل

خودارضایی

یکی از راه‏های انحرافی در ارضای میل جنسی است که نسل جوان را در معرض آسیب‏های جدی قرار میدهد. از همین رو میتوان آن را نوعی انحراف جنسی یا بیماری نامید که با جدیت باید در درمان آن کوشید .

 آسیب‏های ناشی از خودارضایی به گونه‏های مختلفی تقسیم‏پذیر است که به اختصار به برخی از آنها اشاره می شود:

آسیب‏های جسمانی

یکی از روش‏های شناخت پیشرفت بیماریها در پزشکی، مرحله‏ بندی (staging  ) علایم بیماری است.

براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایی، سه مرحله (stage) بیان شده است.

1- مرحله مشکل ساز

در افرادی که مدتی است گرفتار خودارضایی شده اند، زودرس ترین عوارض ناشیاز خودارضایی عبارت است از:

الف. خستگی و کوفتگی

ب. عدم تمرکز حواس 

ج. ضعف حافظه

د. استرس و اضطراب

2- مرحله گرفتاری شدید

بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده است:

الف. خستگی و کوفتگی

ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی

ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجی

د. کمردرد

ه. نازک شدن موها

و. ناتوانی جنسی زودرس در جوانی

ز. بیخوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه

3- مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد

الف. خستگی و کوفتگی

ب. ریزش شدید موها

ج. تارشدن دید چشم‏ها

د. وز وز گوش

ه. انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره

و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلی

ز. دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه

آسیب‏های روحی و روانی

ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‏گیری، افسردگی، بینشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی خودارضایی است. شرح پاره‏ای از این موارد در مباحث گذشته روشن شد

آسیب‏های اجتماعی

ناسازگاری خانوادگی، بیمیل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک‏ جهت آگاهی بیشتر نگا: قائمی، علی، خانواده و مسائل جنسی کودکان، (تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، چاپ دهم، 1376).

آسیب‏های معنوی و اخروی

هیچ یک از آسیب‏های پیش گفته، به اهمیت آسیب‏های معنوی نیست؛ زیرا آسیب‏های معنوی، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمی را تباه میسازد. خودارضایی از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مینهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ «چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏های آنان را زنگار زده است».مطففین (83)، آیه 24.

زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی است که روی فلزات و اشیای قیمتی مینشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ‏میفرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده میشود:

1. اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهند؛

2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛

3. نفس آدمی به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک میکند. طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامی، بیچا، بیتا)، ج 20، ص 385.

همچنین آسیب‏های معنوی جهان گذران را در مینوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمی را در معرض تباهی و شوربختی قرار میدهد. از این رو نصوص دینی نسبت به آن هشدارهای لازم را داده ‏اند. پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله وسلم در این باره میفرماید: «ناکح الکف ملعون»؛«ملعون است کسی که خودارضایی کند» ری شهری، محمد، میزان الحکمة، ج 12، ص 5654..

امام صادق‏علیه السلام نیز میفرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمیگوید و پاکشان نمیخواند و عذابی دردناک دارند، از آن سه‏اند، خودارضایی کننده و کسی که لواط دهد»همان، ح 19049..

در روایات دیگری امام صادق‏علیه السلام خودارضایی را گناه عظیم و مورد نهی الهی معرفی فرموده است‏ همان، ح 19050..

راه‏های درمان‏

1- نخستین گام برای درمان این عادت شوم، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیری آن و دوری از یأس و ناامیدی است. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به کارگیری دقیق دستورها است. البته ترک عادتِ نامطلوب، در زمانِ کوتاه بدون راهنمای کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد. از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را ایفا میکند. درمان و چاره جویی باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی که او نخواهد، میتوان با قاطعیت گفت که درمان نخواهد شد.

بنابراین بیمار اگر بخواهد، میتواند بر بیماری اش غلبه کند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، عین حقیقت است. اراده همچون نهالی است که باید آن را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایی و ثمردهی برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنی و پرورش یافتنی است و راه پرورش و تقویت آن این است که برخلاف میل خود، اندک اندک به مقابله با این عادت شوم برخیزد تا پس از مدتی لذت توانستن را بچشد ق، مؤسسه پژوهشی - فرهنگی اشراق، خودارضایی یا ارضای انحرافی جنسی، صص 29 - 30..

2- تلاش برای تقویت اراده از گام‏های مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممکن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمیرود. نشانه اینکه هنوز اراده باقی است، این است که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمیدهد. برای تقویت اراده، راه‏های زیادی پیشنهاد شده که از جمله آنها تلقین به خود است‏ جهت آگاهی بیشتر نگا: پرسش ها و پاسخ ها دفتر 7 _ پرسش ها و پاسخ های برگزیده (ویراست جدید)، پرسش 46..

ویکتور پوشه - روان شناسِ فرانسوی - میگوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: «من به خوبی قادرم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم». تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.

پل ژاگو بر آن است که: «تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر است»همان، ص 34..جهت آگاهی بیشتر نگا: پرسش ها و پاسخ ها دفتر 7 _ پرسش ها و پاسخ های برگزیده (ویراست جدید) پرسش شماره ‏46.

3- سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.

4- از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان اجتناب گردد.

5- از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده، خودداری شود و شخص به محض مواجهه با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کند.

6- از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخیهای تحریک‏کننده و فکر کردن در این امور، دوری شود.

7- از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب - اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.

8- قبل از خواب مثانه تخلیه شود.

9- از نوشیدن افراطگونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).

10- هیچ‏گاه نباید به بدن عریان خود نگاه کرد.

11- از دست‏ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست‏ورزی کرد!

12- هرگز نباید به رو خوابید.

13- به منظور تخلیه انرژی - زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.

14- هیچ‏گاه نباید بیکار بود؛ شخص باید برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و ... پر کند.

15- هرگز در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباید ماند.

16- هرگاه شخص مورد هجوم افکار جنسی واقع شد، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کاری سرگرم کند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در عبادت‏های جمعی (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...) بسیار مفید است.

17- هفته‏ای یکی دو روز، روزه مستحبی مفید است و اگر شخص توان آن را ندارد، میزان صَرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش دهد و یا تعداد دفعات غذا را کاهش داده و به حداقل خوراک اکتفا کند.

18- از سخن گفتن ملایمت‏آمیز، شوخی و خنده با نامحرمان خودداری کرده واز نرمی و لینت در کلام باید اجتناب ورزید.

19- هیچ‏گاه نباید با نامحرم و جنس مخالف، در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقی ماند (حتی برای آموزش و ...).

20- قرآن زیاد بخواند و درباره معانی آیات آن فکر کند.

21- باید همیشه برای ذهن فکر خود محتوای مطلوب و موضوع مناسب داشت.

22- منشأ این مشکل، عدم پاسخ صحیح و مناسب به یکی از نیازهای واقعی انسان است که باید به طور طبیعی و صحیح (ازدواج) ارضا و تأمین شود. اما اگر به شکل صحیح تأمین نشود، شخص دچار خطا و گناه خواهد شد که عواقب سوء آن نیز دامنگیر او میشود. بنابراین در صورت امکان با کم کردن سطح توقعات و انتظارات، باید برای ازدواج اقدام کرد؛ چرا که بهترین راه حل ازدواج است.

23- از کردارهای پیشین خود باید توبه کرد. خداوند توبه کاران را میبخشد. توبه و اطمینان از قبول توبه، بزرگ‏ترین عامل تقویت و دلگرمی برای آغاز حرکتی نو است. گناه هر چه باشد، نباید احساس بیارزشی و نا امیدی به فرد دست دهد. بله! گناه ناراحتی و عذاب وجدان دارد؛ لکن به مفهوم پایان فرصت‏ها و انتهای راه و نابودی نیست. کسی که از صمیم دل رجوع کند و تصمیم قاطع بر جبران لغزش بگیرد، محبوب درگاه خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ»؛ بقره (2)، آیه 222..

چه عاملی از این کارسازتر که شخص گنه کار احساس کند در صورت توبه، خداوند او را دوست میدارد و در نظر خداوند چنان است که گویی گناهی مرتکب نشده است. امام باقرعلیه السلام در این باره میفرماید: «التائب من الذنب کمن لاذنب له»؛اصول کافی، ج 2، ص 435.؛ «توبه کننده مانند کسی است که اصلاً گناه نکرده است.

«توبه» یعنی شروع زندگی پاک و سازنده و حرکت در نور و روشنایی. اگر شخص از گناه خویش میترسد، باید از بالاترین گناه (یأس و نومیدی) بترسد.

در پایان بار دیگر تأکید می کنیم که اگر کسی بخواهد و اراده ای جدی بر ترک این عمل داشته باشد مطمئناً موفق می شود فقط شرط اساسی آن داشتن اراده ای محکم است که در این باره در نوشته بعدی به آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این می توان با مطالعه تجربه های موفق افرادی که مدت ها با این معضل دست و پنجه نرم می کردند و بخاطر عدم شناخت کافی یا جدی نگرفتن راه مقابله با آن و یا به هر دلیل دیگری گرفتار این رفتار ناپسند بوده اند، این احساس را در خود تقویت کرد که واقعاً خواستن توانستن است زیرا در مسیر مبارزه با این گناه، احساس ضعف و سستی کردن آفتی بزرگ است.لام باید اجتناب ورزید




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:24 عصر | نویسنده : ابوالفضل

حدیث

همانا سعادتمند حقیقی کسی است که امام علی (ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.(حضرت زهرا س)

از دنیای شما سه چیز محبوب من است ؛ تلاوت قرآن ، نگاه به چهره ی رسول خدا و انفاق در راه خدا.(حضرت زهرا س)

چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.(امام باقر ع)

هر که بر طریق خدا پرستی محکم و استوار باشد ، مصائب دنیا بر وی سبک آید ، گر چه تکه تکه شود.(امام هادی ع)

فروتنی آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند.(امام جواد ع)

با مردم چنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده ماندید به شما عشق ورزند.(امام علی ع)

آهر چیزی سیمایی دارد ، سیمای دین شما نماز است.(امام علی ع)

از شوخی بی مورد بپرهیز ، زیرا شوخی نور ایمان تو را می برد.(امام موسی کاظم ع)

آنچه بیش از هر چیز از آن بر امتم بعد از خود می ترسم ، درآمدهای حرام ، هواپرستی پنهان و رباست.(رسول اکرم ص) 




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:23 عصر | نویسنده : ابوالفضل

هیجده نکته امنیتی جهت استفاده از سیستم های پرداخت اینترنتی

بر این اساس لازم است هنگام استفاده از درگاه های پرداخت الکترونیکی، کاربران از طریق کنترل محتوای آدرس بار  ( Address Bar) مرورگر ( Browser) خود مطمئن شوند از پروتکل امن https به جای پروتکل ناامن http استفاده می شود و در عین حال کاربران حتماً از صفحه کلید مجازی موجود در سایت برای ورود اطلاعات بهره برند.

همچنین سیستم های مورد استفاده در تراکنش های مالی، حتماً باید دارای نرم افزارهای ضد ویروس (Anti virus) و ضد جاسوسی(Anti Spy) بوده، ضمن اینکه سیستم عامل و نرم افزارهای مذکور باید به روز باشند.

بر اساس این گزارش کاربران برای پرداخت های الکترونیکی بهتر است از رایانه های شخصی به جای رایانه های موجود در اماکن عمومی و کافی نت ها استفاده کنند.

حفظ اطلاعات محرمانه شخصی کاربری به شرح نام کاربری ( User Name)، کلمه عبور (Password ) ، رمز دوم کارت و cvv2 و پرهیز از ارسال آنها به صورت نامه الکترونیکی و پیام کوتاه، تعویض فوری کلمه عبور و رمز دوم کارت در صورت افشای عمدی یا غیرعمدی آن ها و تعویض کلمات عبور در فواصل حداکثر یک ماهه از دیگر تأکیدات بانک ملی ایران است.

ضمناً لازم است کاربران در انتخاب کلمه عبور و رمز دوم کارت دقت کافی را داشته باشند، بدین صورت که کلمات عبور به صورت ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علائم مجازی انتخاب شوند.

از رمزهای ساده استفاده نکنید. رمزهای خود را ترجیحاً به صورت ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علامتها انتخاب نمایید. توصیه می شود: از انتخاب شماره شناسنامه، کد ملی و تاریخ تولد خود و یا خانواده ، پلاک خانه و شماره تلفن خودداری نمایید.

نکات امنیتی

-1 رمز خود را جایی یادداشت نکنید و در صورت یادداشت نمودن، آن را در جیب یا کیف پول به همراه کارت قرار ندهید.

-2 رمزهای عبور خود را به صورت دوره ای تغییر دهید.

-3 رمز خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهید.

-4 اطلاعات حساس از جمله رمز خود را از طریق تلفن برای دیگران بازگو نکنید.

-5 در صورت فاش شدن رمز خود، در کوتاهترین زمان ممکن آن را عوض نمایید.

-6 کارت و رمز خود را به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندهید. بعضاً افراد سود جو به بهانه کمک کردن و راهنمایی ضمن اخذ کارت و رمز شما پس از انجام عملیات، کارت شما را با کارت دیگری (سرقتی ، مفقودی ، باطله و...) معاوضه نموده و حساب شما را مورد سوء استفاده قرار می دهند.

-7 در صورت انجام انتقال وجه و عملیات اینترنتی برروی حساب خود در مرورگرهای اینترنت گزینه ی به خاطرسپردن رمز را انتخاب نکنید. این گزینه با نام کلی Remember Password شناخته می شود، از این قابلیت استفاده نکنید.

-8 برای ارسال اطلاعات حساس خود از پست الکترونیکی استفاده ننمایید.

-9 همواره سعی کنید برای ورود رمز خود از امکان Virtual Keyboard بجای کیبورد فیزیکی کامپیوتر استفاده کنید. این امکان در سیستم عامل ویندوز و همچنین در برخی از سایتهای پرداخت آنلاین وجود دارد.

-10 شناسه عبور و رمز خود را بر روی کامپیوترهای خارج از اختیار و کنترل خود وارد نکنید.

-11 هنگام ورود به وب سایتها به ویژه وب سایتهایی که در آن اطلاعات محرمانه وارد می گردد، آدرس سایت مورد بازدید را در کادر نوار آدرس کنترل نمایید. بسیاری از کلاهبردارهای اینترنتی بواسطه استفاده از سایتهای جعلی و مشابه، جهت دریافت اطلاعات حساس کابران رخ می دهد.



-12 در صفحاتی که سایت مورد بازدید از شما درخواست ورود شماره کارت، رمز کارت، رمز دوم و CVV2 می نماید، حتماً مطمئن شوید که از پروتکل SSL استفاده شده است. بدین منظور آدرس صفحه می بایست با عبارت https بجای http آغاز گردد.

-13 همواره از نرم افزارهای آنتی ویروس معتبر و بروزشده استفاده نمایید.

-14 سیستم عامل کامپیوتر خود را همواره بروزرسانی کرده و آخرین وصله های امنیتی را دریافت نمایید.

-15 در صورتی که احتمال وجود برنامه های مخرب را بر روی کامپیوتر خود می دهید از انجام هرگونه تراکنش مالی آنلاین خودداری نمایید.

16 - پس از انجام کار مورد نیاز در وب سایتهایی که نیاز به رمز ورود دارند، به طور کامل Log out کنید.

- 17 به مطالب نوشته شده در پنجره هایی که اتوماتیک نمایش داده می شوند توجه نموده و بلافاصله بر روی Ok یا Yes کلیک نکنید. بسیاری از برنامه های مخرب به همین شیوه بر روی کامپیوترها نصب می گردند.

-18 ایمیلهای دریافتی از منابع ناشناس را باز نکنید. به لینکهای ارائه شده در ایمیلها اعتماد نکنید، به عنوان نمونه بانکها و موسسات اعتباری هیچ گاه از طریق نامه های الکترونیکی اطلاعات محرمانه شما را درخواست نمی کنند. بنابراین هرگاه در صندوق پستی خود نامه هایی از این دست را مشاهده کردید به سرعت آن را حذف کنید. از داده های حساس خود نسخه پشتیبان تهیه نموده و در جایی امن نگهداری کنید.




تاریخ : چهارشنبه 91/10/6 | 4:21 عصر | نویسنده : ابوالفضل

 هفت پیشنهاد برای داشتن رابطه بهتر

یک رابطه سالم شامل دو نفری است که عاشق باشند و به یکدیگر احترام بگذارند. این مساله زمانی رخ می‌دهد که یک نفر برای خود ارزش و احترام قائل باشد، که متقابلا بتواند برایی شخص دیگر همینطور رفتار کند. شما می‌توانید با داشتن روابط سالم و همیشه رو به بهبود، فکر بازی برای تغییر و حمایت عاطفی از یکدیگر داشته باشید. رابطه‌ای را می‌توان سالم دانست که بتواند سطح کیفیت زندگی، آگاهی، احساس شما را افزایش بدهد.

1- با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

 شما اغلب باید درباره احساسات و نظرات خود با یکدیگر صحبت کنید. این تنها به دیگری در رابطه کمک می‌کند تا درباره شما و احساساتتان شناخت پیدا کند، بلکه می‌تواند شما را در شرایطی که احساسات گیج کننده‌ای دارید کمک کند.

2- یکدیگر را بشنوید .

زمانی را در نظر بگیرید که با دیدگاههایی شخص مقابل آشنا شوید. شما باید «مشتاقانه» به صحبتهای طرف مقابل گوش کنید و سوالهای بپرسید که باعث بشود احساس کند که شما در مورد مسائل و مشکلات رابطه احساس مسولیت می‌کنید و مراقبش هستید.

3- رابطه خود را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید.

 نیازی نیست که بیش از حد رابطه خود را نگران کننده حفظ کنید، اما یک معاینه دوره‌ای می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از طرف مقابل خود در این رابطه بپرسید، جویای احوال رابطه شود از وی. همچنین به شما کمک می‌کند تا درباره نظر و احساس شخص مقابل خود درباره رابطه‌تان مطلع شوید.

4-حل اختلافات در زمان مناسب.

 ممکن است که شما وسوسه رسیدگی به مشکلات را داشته باشید که در زمان سریعتری انجام شود و این ممکن است بد‌تر کند. با این حال، بهتر است کمی صبر کنید تا شعله‌های خشم در هر دوی شما کمی فروکش کند، که در آن لحظه بتوانید راه حل خوبی برای رفع مشکلتان بیابید.

5- یک سبک زندگی متعادل را برای خود بسازید.

 روابط جدید ممکن است برای هر دو نفر بسیار وسوسه برانگیز باشد که تمام زمانشان را با یکدیگر بگذرانند، اما بهتر است که شما یک تعادلی را بین روابط خود با خانواده و دیگر دوستانتان و معشوقه جدید برقرار کنید. اگر زندگی شما نامتوازن شود، ممکن است به زودی مشکلات بیشتری برایتان پیش بیاید و خود را از نحوه مدیریت رابطه سرزنش کنید!

6- اجازه بدهید رابطه شما به آرامی رشد کنید و تغییر.

 همه مردم با گذشت زمان تغییر می‌کنند، پس شما هم اگر به احساسات هم آشنا شوید می‌توانید در کنار هم و با کمک یکدیگر تغییر کنید. شما باید با روی گشوده به تغییر نگاه کنید و راههایی را پیدا کنید که در این مسیر به هم کمک کنید.

7-تفاوتهای یکدیگر را بپذیرید و اجازه دهید رابطه‌تان تقویت شود.

تفاوتهای خود را به عنوان یک مشکل نگاه نکنید، بلکه این تفاوت را فرصتی بدانید که به شما کمک می‌کند تا از راحتی که در آن بودید خارج شوید. تفاوت می‌تواند تغییرات مفیدی را در هر دو طرف ایجاد کند و با نگاهی حتی می‌شود گفت که رابطه‌ای که در آن تفاوت وجود دارد می‌تواند کمک بیشتری از منظر تقویت ابعاد شخصیتی بکند